خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





سری دوم نکات طلایی در نرم افزار Civil 3D

    در این بخش 10 نکته ی جدید (سری دوم)  راجع به Civil 3D ذکر خواهد شد. مشکلات خود در Civil 3D را در قسمت نظرات این بخش ذکر نمایید تا به آنها رسیدگی شود. 

    ۱۱. فرض کنید دو شکل به نام های A و B داریم که در واقع شکل B تغییر یافته ی شکل A است. حال می خواهیم با استفاده از عملی به نام Rubber Sheet شکل B را روی شکل A بندازیم! برای این کار دستور adersheet را در خط فرمان وارد نمایید. از ما نقطه ی اول از شکل B پرسیده می شود، نقطه را انتخاب نموده و نقطه ی مرجع آن را از شکل A نیز انتخاب می کنیم، در ادامه نقاط بیشتری از شکل B و متناظر آن از شکل A را انتخاب می نماییم. توجه کنید که هر چه تعداد نقاط بیشتر باشد، انداختن! شکل B بر روی شکل A با دقت بیشتری انجام خواهد گرفت.

    پس از انتخاب تعداد مناسبی از نقاط، بر روی کلید ENTER از صفحه کلید فشار دهید. در جواب Select objects by [Area/Select]: حرف S را وارد کرده و کل شکل B را انتخاب کنید. بر روی Enter فشار دهید و ببینید! که این کار چه زیبا انجام می‌شود. حالا یه سؤال! اگه شکل A رو داشته باشیم چه کاریه که شکل تغییر یافته ی B را بخواهیم به آن تبدیل کنیم. به عنوان یک مثال فرض کنید نقشه ای در اختیار داشته باشید که تعدادی نقطه ی کنترل در آن وجود داشته باشد و بخواهید آن را به ابعاد و اندازه های واقعی تبدیل کنید در این صورت کافیست که نقاط واقع در نقشه را به نقاط واقعی متصل نمایید و خیلی مثال های دیگه ...


    ۱۲. برای تبدیل فرمت های خروجی دوربین به فرمت فیلد بوک روش زیر را پیش بگیرید:

    در ابتدا لازم است از دوربین، داده ها را با فرمت GSI استخراج نموده پس از آن مراحل زیر را پیش گیرید:

    مرحله ی اول

    در خط فرمان تایپ کنید: startsurveylink       

    1. از منوی Conversions بر روی دکمه ی convert file format  کلیک کنید.  

     2. در پنجره ی باز شده از قسمت Input، گزینه ی Row Data File را انتخاب کرده و در قسمت Input Type گزینه ی Leica GSI Row Data را انتخاب نموده و بر روی گزینه ی Choose File کلیک نمایید. فایل را انتخاب نمایید.

     3. در قسمت Output، گزینه ی TDS Row Data(*.rw5) فعال می شود. محل ذخیره سازی را با زدن بر روی دکمه ی choose file انتخاب نمایید. بر روی دکمه ی Convert کلیک کنید.

    مرحله ی دوم  

       1. از قسمت Input، گزینه ی Row Data File را انتخاب کرده و در قسمت Input Type گزینه ی TDS Row Data(*rw5) را انتخاب نموده و بر روی گزینه ی Choose File کلیک نمایید. فایل مرحله ی پیشین را انتخاب نمایید. 

      2. در قسمت Output، گزینه ی Autodesk-Softdesk FBK را انتخاب کنید. محل ذخیره سازی را با زدن بر روی دکمه ی choose file انتخاب نمایید. بر روی دکمه ی Convert کلیک نمایید.


    13. برای نمایش نوار وضعیت مربوط به Map 3D در محیط Civil 3D ابتدا بر روی نوار وضعیت در Civil 3D راست کلیک کرده و گزینه ی Drawing Status Bar را انتخاب نمایید. در ادامه در خط فرمان دستور MAPSTATUSBAR را وارد نموده و کلمه ی Show را تایپ کنید. با این کار نوار وضعیت مربوط به محیط Map 3D که دارای کاربردهای خاص خود است ظاهر می شود.


    14. استفاده از Civil 3D معمولاً نیازمند استفاده از سیستم سخت افزاری نسبتاً قدرتمندی است که بتواند پردازش های سه بعدی راحتی را برای سطوح، Gradingها، Intersectionها و ... انجام دهد. گاهی اتفاق می افتد که حتی با داشتن یک سیستم مناسب در استفاده از دستوراتی نظیر 3DORBIT و یا استفاده از پنجره ی Object Viewer باز با کندی سیستم روبرو می شویم. استفاده از این نکته باعث افزایش چشم گیر سرعت پردازش های به خصوص سه بعدی است. توجه داشته باشید که با انجام دستورات مربوط به این نکته، Civil 3D از قابلیت های سخت افزار و فضاهای مجازی آن استفاده می کند. و اما خود نکته ...

    1. در خط فرمان دستور 3DCONFIG را وارد نموده و اینتر کنید.

    2. در بالای پنجره باز شده، تیک گزینه ی ADAPTIVE DEGRADATION را بردارید.

    3. بر روی دکمه ی Manual Tune کلیک کنید.

    4. تیک گزینه ی HARDWARE ACCELERATION را فعال نمایید.

    5. دو بار بر روی دکمه ی OK کلیک کنید.

    امیدوارم با این نکته مفهوم سرعت را در یک سیستم درک کرده باشید! تا نکته ی بعد ...


    15. استفاده از برنامه های لیسپ (Lisp) و ماکروهای ویژوال بیسیک در نرم افزار اتوکد و Civil 3D کاربردهای عمده و در عین حال بسیار پر ثمر دارند. در این وبلاگ مجالی برای آموزش لیسپ نیست اما پیشنهاد می کنم برای یادگیری این زبان بسیار ساده اقدام نمایید تا بتوانید نیازهای خود در اتوکد و Ciivil 3D را به راحتی رفع نمایید. در این شماره قصد دارم لینک چند لیسپ پرکاربرد و یک ماکرو پرکاربردتر را قرار دهم که امیدوارم بدرد بخور باشن! تو این فایلها روش استفاده از آنها را هم ذکر کردم. اینم لینک!

    تو یکی از این لیسپ ها میتوانید پلی لاین های دوبعدی (Polyline) رو به پلی لاین های سه بعدی تبدیل کنید (3D polyline). اگه بخواهیم پلی لاین سه بعدی رو به پلی لاین دو بعدی تبدیل کنیم می توان از دستور mapclean تو Civil 3D استفاده کرد. در پنجره باز شده از قسمت Objects to Include in drawing cleanup گزینه ی select manually را انتخاب و بر روی دکمه مقابل آن کلیک نمایید. از ترسیم پل لاین سه بعدی را انتخاب کرده و اینتر کنید. بر روی Next کلیک کنید. در پنجره ی بعد در قسمت Cleanup action یکی از موارد را انتخاب کرده (به فرض مثال می توانید Delete duplicates را انتخاب کنید) و بر روی add کلیک کنید. بر روی next کلیک کنید. در پنجره ی بعدی در قسمت Convert Selected Objects تیک گزینه ی 3D Polyline to Polyline را زده و بر روی Finish کلیک کنید. با این عمل پلی لاین های سه بعدی به پلی لاین های دو بعدی تبدیل میشوند. با همین ترفند می توان دیگر عوارض را نیز به پلی لاین تبدیل نمود.


    16. حتماً یادتون هست تو لند گاهی اوقات می خواستیم روی سطحمون برچسب های ارتفاعی بزنیم. ویژگی مهمی که این برچسب های ارتفاعی برامون داشتن این بود که در نقاط خاکریزی و خاکبرداری مقادیر خاکریزی و خاکبرداری با علائم مثبت و منفی و همچنین رنگ های مجزا درج می شد. برای انجام چنین کاری توی Civil 3D ابتدا با استفاده از نکته ی شماره ی 1 تمپلیت پیشنهادی رو دانلود کنید. در این تمپلیت تنظیمات مورد نظر اعمال شده است.

    حال با استفاده از دو سطحی که در اختیار داریم و قرار است مناطق خاکبرداری و خاکریزی در نقاط مشترک سطوح تعیین شود، ابتدا سطح حجمی از نوع Tin بین این دو سطح تولید می شود. برای این کار در پنجره ی تولید سطوح در قسمت Type نوع سطح را Tin Volume Surface انتخاب نمایید و سطوح Base Surface و Comparison را انتخاب نمایید (سطح اولیه و سطح مقایسه ای). با انجام این عمل سطحی حجمی تولید می گردد. در مرحله ی بعد به برگه ی Annotate از ریبون رفته و از پنل Labels & Tables بر روی دکمه ی بالای عبارت Add Labels کلیک نمایید. پنجره ی زیر ظاهر می شود:

    تنظیمات این پنجره را طبق پنجره ی فوق اعمال نموده و بر روی دکمه ی Add کلیک نمایید. در محیط ترسیم بر روی سطح حجمی کلیک کنید. نقطه ی در گوشه ی پایین و سمت چپ سطح انتخاب نموده و زاویه دوران مستطیلی که قرار است کل سطح را پوشش دهد انتخاب نمایید. می توانید زاویه صفر را پذیرفته و مستطیل مورد نظر را بزرگتر ترسیم نمایید. در ادامه فواصل افقی و قائم بین نقاط برچسب را انتخاب نمایید. نقطه ای در گوشه ی بالا و سمت راست سطح انتخاب نمایید. در صورت مورد قبول بودن مستطیل ترسیم شده بر روی اینتر فشار دهید. برچسب های مورد ترسیم می گردند.

    حال این سؤال مطرح می شود که اگر ترسیم را قبلاً انجام داده باشیم و بخواهیم از تنظیمات و سبک های یک ترسیم دیگر (به فرض مثال سبک های تمپلیت پیشنهادی) استفاده نماییم، چگونه باید عمل کرد. در جواب این سؤال باید خاطرنشان شد که این امکان در نرم افزار Civil 3D 2012 افزوده شده است. برای این کار به ترسیم اصلی خود که فاقد تنظیمات دلخواه است رفته و از برگه ی Manage، پنل Style بر روی گزینه ی Import کلیک نمایید. در پنجره ی باز شده، ترسیمی که شامل سبک های مورد نظر است را از محل ذخیره سازی آن انتخاب نموده و بر روی Open کلیک کنید. پنجره ای جدید به نام Import Civil 3D Styles گشوده می شود. در این پنجره می توانید مشخص کنید که سبک های مورد نظر برای ورود از کدام عوارض Civil 3D باشند. در مرحله ی آخر بر روی OK کلیک کنید.

    توجه داشته باشید که سبک ها و تنظیمات زیاد باعث افزایش چشم گیر حجم فایل شما خواهند شد پس بهتر است پس از آنکه از تنظیمات و سبک های مورد نظر استفاده شد، آن دسته از تنظیمات و سبک هایی که مورد استفاده واقع نشده اند را از ترسیم حذف نمود. توجه نمایید که این کار بایستی آخرین عملیات شما بر روی فایل ترسیمی باشد چرا که اگر بخواهیم از تنظیم و سبکی استفاده نماییم که حذف شده باشد، بایستی آن تنظیم ویا سبک را دوباره فراخوانی کرد. برای حذف سبک های زائد به برگه ی Home، پنل Style رفته و بر روی گزینه ی Purge کلیک نمایید. لیست سبک ها و تنظیمات استفاده نشده در یک پنجره نمایان می شود. در صورت نیاز مروری بر روی موارد ذکر شده داشته باشید و پس از اطمینان بر روی دکمه ی OK کلیک کنید.


    17. درجواب سوال دوستمون که می خواستن برچسب Grade رو بر روی مسیر بزنن باید بگم که با توجه به اینکه این نوع برچسب، از نوع مرجع (Reference) می باشد؛ نیاز است که حالت نمایش آن با توجه به اینکه می خواهیم مشخصه های کدام پروفیل به مسیر الحاق شود را مشخص نماییم. برای این کار به ترتیب زیر عمل نمایید:

         ۱. یکی از حالت های افزودن مشخصه نظیر Grade یا Slope و یا Grade/Slope over Distance را انتخاب نموده و به مسیر اضافه نمایید. در زیر از حالت Grade over Distance استفاده شده است.

         ۲. برچسب را انتخاب کرده و راست کلیک کنید. بر روی گزینه ی Edit Label Style کلیک کنید. در پنجره ی باز شده بر روی گزینه ی Edit Current Selection کلیک کنید.

         ۳. به سربرگ Layout رفته و در قسمت Component Name گزینه Grade را انتخاب کرده و آنرا حذف نمایید.

         ۴. بر روی مثلث مشخص شده در زیر کلیک نمایید و گزینه ی Reference Text را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده گزینه Profile را انتخاب نموده و OK کنید.

         ۵. در قسمت General نام آنرا به Grade تغییر دهید و در قسمت Text در ستون جلوی Content بر روی علامت سه نقطه کلیک کنید.

         ۶. محتوای پنجره سمت راست را انتخاب کرده و آنرا Delete کنید.

          ۷. در سمت چپ پنجره در قسمت Properties گزینه Instantaneous Grade را انتخاب کرده و بر روی علامت فلش مقابل آن کلیک کنید. بر روی OK کلیک کنید. دو پنجره ی بعدی را نیز OK کنید.

         ۸.  حال دوباره برچسب را انتخاب کرده و راست کلیک نمایید. از گزینه های موجود بر روی Label Properties کلیک نمایید. پنجره ی Properties باز می شود. در قسمت Reference Text Objects بر روی None کلیک نموده و بر روی قسمت انتخاب عوارض که در جلوی آن پدیدار می شود کلیک نمایید.

         ۹. در محیط ترسیم پروفیلی که قرار است از آن برای مسیر استفاده شود را انتخاب نموده و اینتر کنید.

         ۱۰. شکل نهایی به صورت زیر می باشد:

    در صورتی که بخواهید در اندازه، رنگ، دوران و موقعیت برچسب ها تغییری ایجاد نمایید، به قسمت شماره ۳ در بالا برگردید. از قسمت Component Name برچسب مورد نظر را انتخاب و در قسمت Text مشخصات برچسب را ویرایش نمایید.


    18. با توجه به سؤال دوستمون، تو این بخش نکاتی راجع به طراحی پل، تونل و کالورت ذکر خواهد شد. به دلیل حجم زیاد مطالب ترجیح داده ام آنرا به صورت یک فایل PDF تبدیل نمایم. این فایل را می توانید از این آدرس دانلود  نمایید.


    19. برای تبدیل یک Line به خط پروژه ابتدا باید از قسمت Profile، نوار ابزار Profile Creation Tools رو احظار کنید. تو این نوار ابزار بر روی گزینه Convert AutoCAD Line and Spline کلیک نمایید. چند نکته را مد نظر داشته باشید:

    1. برای تبدیل پلی لاین ابتدا باید آنرا با استفاده از دستور Explode به لاین تبدیل کنید.

    2. فقط می توانید از قوس هایی استفاده کنید که سهمی شکل باشند. برای تولید این نوع قوس ها می توانید از دستور CREATEPARABOLABYBESTFIT و یا از برگه Home، پنل Draw و قسمت Best Fit Parabola استفاده نمایید.

    3. هنگام افزودن خطوط و Spline ها در نظر داشته باشید که خطوط ترسیمی با شبکه ی پروفیل (نمای پروفیل) متقاطع باشند تا امکان افزودن آنها به عنوان خط پروژه وجود داشته باشد

    4. برای تولید خط پروژه هیچ نیازی به تولید پروفیل سطح زمین وجود ندارد. می توانید نمای پروفیل خالی برای مسیر مورد نظر را تولید نموده و سپس اقدام به افزودن خط پروژه با روش های مختلف نمایید.

    5. می توانید خطوطی را که قصد به تولید قوس از آنها دارید با استفاده از دستور تولید سهمی بهترین برازش (CreateParabolaByBestFit) به یک سهمی تبدیل نمایید تا هنگام انتخاب آن برای تولید خط پروژه با مشکل تک تک انتخاب قطعات آن مواجه نشویم.


    20. مسئله ی مربوط به تارگت ها (تارگت سطح= کوریدور به چه سطحی اتصال داشته باشد، تارگت عرض= کوریدور از نظر عرضی به چه مسیر یا پلی لاینی متصل شود و تارگت ارتفاع= کوریدور در قسمت های مورد نظر -معمولاً دو طرف خط عبوری- به چه پروفیلی، پلی لاین سه بعدی یا فیچر لاینی متصل شود) یکی از مهمترین پارامترهای تولید کوریدور است. برای اعمال تارگت ها، اسمبلی ما باید قابلیت اتصال به عارضه را داشته باشد. شکل زیر را در نظر بگیرید:

    در قسمت سمت چپ مسیر از خط عبوری BasicTransition استفاده شده است که قابلیت اتصال به تارگت های عرضی و ارتفاعی دارد. برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع می توان به قسمت تارگت ها هنگام ساخت کوریدور مراجعه نمود. اگر به قسمت Parameters در نوار ابزار Properties این خط عبوری نیز نظر افکنیم به این عبارت برخورد خواهیم نمود:

    Transition: Change Offset and Elevation

    در قسمت سمت راست مسیر از خط عبوری Basic و CurbAndGutter (راه آب کنار جاده) استفاده شده است. اگر به قسمت Parameters در نوار ابزار Properties این دو عارضه نگاه کنیم هیچ اثری از عاملی که امکان برقراری ارتباط این خط عبوری و راه آب با عوارض بعدی باشد را مشاهده نمی کنیم.

    این بدان معناست که مسیر ما از سمت راست دارای نقص شرط تارگت است. توجه نمایید با این نقص کوریدور تولید می شود. اگر هر دو جهت مسیر دارای نقص شرط باشند با خطای No target found in the scripts مواجه خواهیم شد:

    برای رفع این خطا می توان از انواع SubAssembly های اتصال به سطح (همراه با دیچ کنار راه یا بدون آن، با فاصله و شیب مورد نظر، بصورت بنچ و پله و ...) استفاده نمود تا نقص تارگت سطح مرتفع شود.

    همچنین در صورتی که Assembly ما دارای قابلیت اتصال به تارگت داشته باشد اما در پنجره ی تولید کوریدور، تارگت مورد نظر از قسمت Target انتخاب نگردد؛ با خطای Target Object Not Found مواجه می شویم.



    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : نمایید ,کلیک ,قسمت ,استفاده ,گزینه ,پنجره ,کلیک کنید ,کلیک نمایید ,انتخاب نمایید ,انتخاب کرده ,انتخاب نموده ,کلیک نمایید پنجره ,نوار ابزار properties ,توجه داشته باشید ,نوار وضعیت مربوط ,
    سری دوم نکات طلایی در نرم افزار Civil 3D

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده